Trading online - Revolutie. De la Vestul Salbatic la business civilizat

Tradingul online in Europa a revolutionat felul in care oamenii investesc. Popularitatea si lichiditatea (in fiecare zi, mai mult de 5,5 miliarde dolari sunt tranzactionati online), atrag, insa si operatori necinstiti, cu practici ilegale.

Securities and Exchange Commission din Cipru (CySEC), printre organismele de reglementare majora, a emis recent o circulara (C181) privind tehnicile de vanzari si marketing, externalizarea unor servicii catre terte parti, furnizarea de consultanta de investitii si competenta / conformitatea personalului de vanzari.

Noile norme, (precum si o aplicare mai severa a reglementarilor deja existente) au scopul de a elimina tacticile de vanzari agresive si adesea inselatoare, care au devenit predominante in industrie. Amintim masuri precum: clarificarea emisa de ESMA in octombrie 2016, privind suspendarea promotiilor de bonusuri bazate pe volumele de tranzactionare, precum si limitarea efectului de levier la 1:50 pentru traderii normali, cu exceptia celor avansati, impusa CIF-urilor reglementate.

Toate aceste dispozitii vin pe fondul unui efort legislativ intensiv si de durata, al autoritatilor reglementatoare nationale si regionale, transformat si intr-o cooperare reciproca, la nivel global.  Se vizeaza sporirea protectiei investitorilor in sectorul financiar si curatarea tradingului online de acei brokeri care ii impiedica maturizarea.

Trading online in Europa. Privire de ansamblu

In prezent, numarul estimat al companiilor de profil la nivel mondial este de 100.000, insumand casele de brokeraj reglementate precum si cele nereglementate (intre care exista discrepante frapante). Dupa Statele Unite ale Americii, cele mai importante jurisdictii se afla in Australia, iar in ceea ce priveste Europa - Cipru si Marea Britanie.

Peste o treime (aproximativ 34,1%) din tradingul global este generat de Marea Britanie care beneficiaza de legiferarea complexa, dar foarte coerenta a celui mai strict regulator - Financial Conduct Authority (FCA). De asemena, cadrul legislativ echidistant promovat de CySEC a atras 90% din companiile financiare, inregistrand in total peste 220 companii - active. Acestea insumeaza peste 50.000 de locuri de munca, cu un salariu mediu/luna de 2.000 Euro, respectiv 100 milioane de Euro / luna in economia locala. Atat statul cipriot, cat si autoritatea financiara locala CySEC, au beneficii majore din aceasta activitate, generand venituri din impozite si taxe de circa 2 miliarde de Euro anual.

Problema este ca aceste firme reglementate si in acord cu directivele legislative reprezinta doar un numar mic din totalul firmelor existente. Ele sunt depasite numeric de firmele de investitii  nereglementate sau reglementate dar care nu respecta cerintele organelor regulatoare:

Intre agonie si extaz

Piata europeana se maturizeaza si se inspira din piata americana unde cold calling-ul dispare, se pune pret pe protectia consumatorului, iar eu cred ca reglementatorii, vor impinge toate companiile de trading online sa nu mai vina in tarile lor prin pasaportare europeana, ci prin prezenta locala fata de regulator, ca acesta sa ii poata controla mult mai bine.

Actiunile autoritatilor reglementatoare vor impune o serie de schimbari ce vor obliga brokerii onesti sa se diferentieze de business-urile neautorizate prin masuri adecvate:

Trading online reglementat vs. nereglementat

Analiza SWOT a efectelor masurilor legislative severe la nivel european

 

Concluzii

In ultimii ani o reglementare riguroasa a transformat tradingul online dintr-un teatru de operatiuni fragmentat al brokerilor neonesti, intr-o industrie care se maturizeaza. Ca orice dezvoltare, aceasta implica niste sacrificii. Deopotriva traderii care isi doresc venituri fulminante, cat si cei pasionati de acest mecanism complex al tranzactionarii, au invatat prin pierderile sustinute, ca o piata are mai multi actori. Necesitatea pietei e creata de catre ei.


Acum, autoritatile reglementatoare le indeplinesc o alta cerere: aceea a unui ecosistem de trading serios, sigur, transparent si securizat. Pentru ca toti brokerii care nu sunt compliant, vor fi eliminati. Vestul Salbatic se civilizeaza, sau dispare.

Start-up-uri: Sfaturi "pe bune’’ pentru etapele esentiale

Mirror, mirror…

Atmosfera care musteste de creativitate, colegi de breasla (angel investitori, business developeri) care-i responsabilizeaza pe viitorii antreprenori. Tineri pasionati, talentati, cu proiecte interesante si prezentari pe masura. Fiecare participare la evenimente dedicate startup-urilor, ma inspira sa-mi perfectez proiectul cu hub-ul pentru start-up-uri. Asta pe de-o parte.

Insa, exista si tinerii care in pauze (cu oportunitati de networking in floare), inca mai cauta un feedback ‘’personalizat’’. Cineva care intelege dificultatile lor cotidiene, sa le ofere o perspectiva pentru etapa la care sunt ei. Nu pentru ‘’the next level’’. Ci pentru ei, studentii fara o cultura antreprenoriala. Nu strategii cu pure filozofii ce decoreaza aripile acestor angel investitori din turnul de fildes.

Sunt aceeasi tineri care mai devreme raspundeau eficient la cele mai tehnice intrebari; absorbeau povestile inspirationale din spatele start-up-urilor de succes. Poate si datorita varstei, am senzatia ca ma privesc intr-o oglinda. Ca business developer, atunci cand identific potentialul, urmatorul pas e sa-l valorific.

‘’May the Force be with you!’’

Nevoia acestor tineri de confirmare si sustinere e o unealta pe care o pot folosi ca sa se informeze, documenteze si sa invete cat mai mult din experienta altora. Nu va bat incurajator pe umar ca sa va asigur ca ‘’am fost cu totii acolo’’. In schimb, va provoc sa va puneti intrebarile corecte ca sa gasiti raspunsuri mai mult decat ‘’personalizate’’.

Iata cateva solutii probate care fac diferenta intre ‘’monkey see, monkey do’’ si un viitor antreprenor de succes.

Sfaturi ‘’pe bune’’ esentiale in dezvoltarea unui start-up. Partea I

 

1. Idei geniale au multi, dar nu e de ajuns. Incepe prin a-ti asuma asta!

Ai o idee ‘’de milioane’’. Pasiune si determinare. E momentul sa dezvolti un start-up! Nu chiar-nici pe departe:

  • ai cunostinte relevante in domeniul antreprenorial, economie, de marketing, sau doar tehnic?

  • ti-ai facut un plan de business sau de marketing?

  • stii cum sa implementezi planul?

  • cum faci rost de finantare?

Concluzie: fa-ti o evaluare preliminara onesta si vezi care sunt resursele de care dispui/ai nevoie inainte de a redacta un plan.

2. Care este Planul? Analiza SWOT si obiective SMART. Sumar executiv

Un plan de business trebuie sa atinga cateva puncte cheie: definirea modelului de business; a produsului si segmentului de piata destinat; executia si logistica; bugetul disponibil si vanzarile preconizate; profilul clientului si canalele prin care ajungi la acesta.

  • Analiza SWOT. Resursele tale interne sunt un avantaj sau dezavantaj? Cine se va ocupa de necesitatile logistice si de management? Iti permiti costurile pentru serviciile unei firme de asistenta pentru start-up-uri (administrativ, juridic, infrastructura IT&C) pe o perioada de un an?  Care sunt costurile pentru dezvoltarea tehnica a produsului?

  • Obiective SMART-obiective specifice, masurabile, realizabile, relevante si incadrate in timp. Care este promisiunea de valoare prin care produsul tau se diferentiaza de competitia segmentului de piata (corect) ales? Cum schimba produsul tau viata clientului? Care sunt riscurile in cazul in care vanzarile estimate nu sunt realizate?

  • Sumar executiv- date, metode, tactici si actiuni concrete prin care iti implementezi strategia de business. Care sunt costurile pentru dezvoltarea tehnica a produsului? Prin ce activitati/campanii/canale de marketing iti comunici identitatea de brand si creezi interesul pentru produs, cum traduci aceasta sensibilizare a clientului in vanzari?

3. Echipa. Nu te aventura in necunoscut singur!

Bun, acum ai cheia de bolta a oricarei afaceri. Urmatorul pas e sa-ti ‘’pitchuiesti’’ start-up-ul catre finantator. Dar la fiecare eveniment, conferinta, concurs, tu mereu ai fost cel introvertit, mai timid. Si era ok atunci-trebuia doar sa gandesti. Dar acum trebuie sa iti ‘’vinzi’’ ideea, iar asta nu prea stii cum sa faci… Visul tau e evident cel mai cool, vorbeste de la sine! Sau poate nu, poate inca nu esti pregatit pentru pasul urmator.

  • Ai auzit vreodata de impartirea muncii in functie de competente? Echipa ideala a unui start-up de succes in Silicon Valley e considerata a fi formata dintr-un trio din domenii diferite. Omul tehnic, cu ideea-adica tu. Omul de business-adica cel care te va ajuta sa redactezi planul mai sus amintit si inca un om ‘’de legatura’’. Adica cel care se ocupa de definirea, promovarea produsului.

  • Conform unor studii recente, antreprenorii de startup-uri din Romania muncesc 10 ore pe zi, cu aproximativ 21% mai mult decat angajatii full time. Peste o treime castiga la inceput sub 500 de euro pe luna. Esti sigur ca-ti poti gasi singur cele mai diversificate perspective in acest context?

Concluzie: nu pleca la razboi fara armata pe care te poti sprijini!

-to be continued-

 

Serviciile financiare in Albania se diversifica iar faptul ca este o piata mare pentru call-center, ii ofera un potential important pentru tradingul online

Peste 5 mii de oameni lucreaza in societati de tip call center in Albania, datorita abilitatii multora dintre albanezi de a vorbi limbi de circulatie internationala, in special italiana. In ultima perioada, majoritatea call center-urilor s-au orientat spre tradingul online, motiv pentru care si Patrascu Octavian Constantin, business developer, a decis sa intre pe aceasta piata.

Nu putini sunt investitorii care cauta oportunitati de afaceri in Albania si care reusesc sa finalizeze business-uri aici. Printre acestia se numara si Patrascu Octavian Constantin, business developer, care a incheiat un parteneriat de afaceri cu Platinum Invest, pe locul 5 in topul firmelor de brokeraj locale. Este vorba despre un Joint Venture incheiat, la Tirana, afacere ce implica si furnizarea serviciului de call center.

"Serviciile financiare in Albania se diversifica iar faptul ca este o piata mare pentru call-center, ii ofera un potential important pentru tradingul online", afirma Patrascu Octavian Constantin. Albania este o tara in care activeaza peste cinci mii de persoane in societati de tip call center. Oamenii de aici sunt foarte muncitori si vorbesc multe limbi de circulatie internationala, in special italiana", continua Patrascu Octavian Constantin

Potrivit datelor Agentiei de Dezvoltare a Investitiilor din Albania, rata de impozitare corporativa este de 15%. In plus, Albania are incheiate tratate pentru evitarea dublei taxari in 30 de tari si aplica aceleasi tratamente investitorilor locali si strainilor. In ceea ce priveste forta de munca, 57% din populatie au varste sub 35 de ani, iar peste 1 milion de tineri sunt bine educati si motivati profesional. Nu in ultimul rand, in Albania exista cel mai mic salariu minim din regiune, de 157 de euro.

Principalul client pe piata call-center-urilor din Albania este Vodafone, dar in ultima perioada tot mai multe firme s-au orientat catre trading-ul online. Oricum, piata este dominata de firme de call-center italiene. Tocmai aceasta explozie, in ultimii doi ani, a unor astfel de companii pe piata call-center-ului albaneza au determinat autoritatile de la Roma si Tirana sa incheie un acord care sa reglementeze activitatea call-center-urilor italiene in afara tarii. Si aceasta, in lipsa unor reglemetari locale privind activitatea companiilor cu clienti dincolo de granitele Albaniei. 

Albania reprezinta un outsourcing important pentru Italia, ca si pentru investitori din alte tari, tocmai datorita taxelor mici. Exact ceea ce a avut in vedere si Patrascu Octavian Constantin, atunci cand a pornit calatoria sa de business la Tirana.

Serviciul de call-center a devenit esential pentru multe companii, inclusiv din trading-ul online, inca din perioada de criza, cand acestea au fost obligate sa gaseasca rapid solutii de fidelizare/loializare a clientilor existenti si de castigare a altora. Furnizorii de call-center au venit in intampinarea firmelor, adaptandu-si oferta la cerintele pietei, nu doar din perspectiva costurilor, ci si a flexibilizarii si diversificarii ofertei.

In ciuda unor lacune legislative privind activitatea call-center-urilor din Albania cu clienti straini, Constantin Octavian Patrascu, prin business-ul pe care l-a incheiat, a reusit sa gaseasca o modalitate de a tine si de a oferi acest serviciu pe piata externa, chiar de acolo.

Ceea ce l-a determinat pe Patrascu Constantin Octavian sa bata palma cu Platinum Invest a fost si atitudinea autoritatilor in fata unei propuneri de business ce implica tranzactii online si reglementari locale specifice. "O data ce le-a fost bine explicat business-ul din punct de vedere al tranzactionarii cu CFD-uri (contract for difference) si know how-ul pe care vreau sa-l implementez, autoritatile au fost cooperante", explica business developer-ul.

Patrascu Octavian povesteste si ca actionarul majoritar al companiei de brokeraj albaneza, Andri Kasneci, "un tanar ambitios, cu care mi-a fost extrem de usor sa comunic, fiind un om deschis spre noi oportunitati de business", a primit cu entuziasm viziunea sa de afaceri.

"In zona noastra de lucru nu trebuie sa reinventam roata, ci doar sa gasim modalitatea prin care sa o rotim mai repede, dar lin, in acelasi timp, nebrutal. Or, Octavian detine abilitatile necesare pentru a reusi acest lucru si a gasit formula de succes", spune Andri Kasneci.

Un raport privind economia Albaniei, postat pe site-ul Bancii Mondiale, arata ca sectorul financiar, desi inca prezinta riscuri importante, se mentine stabil, iar recent s-au observat chiar trend-uri de imbunatatire. Aspect ce ar putea explica si tendinta companiilor de call-center de a se orienta catre trading-ul online, pe masura ce piata finaciara din Albania se maturizeaza.

Articol publicat in businessmagazin.ro de Patrascu Constantin Octavian