Start-up-uri: Sfaturi "pe bune’’ pentru etapele esentiale

Mirror, mirror…

Atmosfera care musteste de creativitate, colegi de breasla (angel investitori, business developeri) care-i responsabilizeaza pe viitorii antreprenori. Tineri pasionati, talentati, cu proiecte interesante si prezentari pe masura. Fiecare participare la evenimente dedicate startup-urilor, ma inspira sa-mi perfectez proiectul cu hub-ul pentru start-up-uri. Asta pe de-o parte.

Insa, exista si tinerii care in pauze (cu oportunitati de networking in floare), inca mai cauta un feedback ‘’personalizat’’. Cineva care intelege dificultatile lor cotidiene, sa le ofere o perspectiva pentru etapa la care sunt ei. Nu pentru ‘’the next level’’. Ci pentru ei, studentii fara o cultura antreprenoriala. Nu strategii cu pure filozofii ce decoreaza aripile acestor angel investitori din turnul de fildes.

Sunt aceeasi tineri care mai devreme raspundeau eficient la cele mai tehnice intrebari; absorbeau povestile inspirationale din spatele start-up-urilor de succes. Poate si datorita varstei, am senzatia ca ma privesc intr-o oglinda. Ca business developer, atunci cand identific potentialul, urmatorul pas e sa-l valorific.

‘’May the Force be with you!’’

Nevoia acestor tineri de confirmare si sustinere e o unealta pe care o pot folosi ca sa se informeze, documenteze si sa invete cat mai mult din experienta altora. Nu va bat incurajator pe umar ca sa va asigur ca ‘’am fost cu totii acolo’’. In schimb, va provoc sa va puneti intrebarile corecte ca sa gasiti raspunsuri mai mult decat ‘’personalizate’’.

Iata cateva solutii probate care fac diferenta intre ‘’monkey see, monkey do’’ si un viitor antreprenor de succes.

Sfaturi ‘’pe bune’’ esentiale in dezvoltarea unui start-up. Partea I

 

1. Idei geniale au multi, dar nu e de ajuns. Incepe prin a-ti asuma asta!

Ai o idee ‘’de milioane’’. Pasiune si determinare. E momentul sa dezvolti un start-up! Nu chiar-nici pe departe:

  • ai cunostinte relevante in domeniul antreprenorial, economie, de marketing, sau doar tehnic?

  • ti-ai facut un plan de business sau de marketing?

  • stii cum sa implementezi planul?

  • cum faci rost de finantare?

Concluzie: fa-ti o evaluare preliminara onesta si vezi care sunt resursele de care dispui/ai nevoie inainte de a redacta un plan.

2. Care este Planul? Analiza SWOT si obiective SMART. Sumar executiv

Un plan de business trebuie sa atinga cateva puncte cheie: definirea modelului de business; a produsului si segmentului de piata destinat; executia si logistica; bugetul disponibil si vanzarile preconizate; profilul clientului si canalele prin care ajungi la acesta.

  • Analiza SWOT. Resursele tale interne sunt un avantaj sau dezavantaj? Cine se va ocupa de necesitatile logistice si de management? Iti permiti costurile pentru serviciile unei firme de asistenta pentru start-up-uri (administrativ, juridic, infrastructura IT&C) pe o perioada de un an?  Care sunt costurile pentru dezvoltarea tehnica a produsului?

  • Obiective SMART-obiective specifice, masurabile, realizabile, relevante si incadrate in timp. Care este promisiunea de valoare prin care produsul tau se diferentiaza de competitia segmentului de piata (corect) ales? Cum schimba produsul tau viata clientului? Care sunt riscurile in cazul in care vanzarile estimate nu sunt realizate?

  • Sumar executiv- date, metode, tactici si actiuni concrete prin care iti implementezi strategia de business. Care sunt costurile pentru dezvoltarea tehnica a produsului? Prin ce activitati/campanii/canale de marketing iti comunici identitatea de brand si creezi interesul pentru produs, cum traduci aceasta sensibilizare a clientului in vanzari?

3. Echipa. Nu te aventura in necunoscut singur!

Bun, acum ai cheia de bolta a oricarei afaceri. Urmatorul pas e sa-ti ‘’pitchuiesti’’ start-up-ul catre finantator. Dar la fiecare eveniment, conferinta, concurs, tu mereu ai fost cel introvertit, mai timid. Si era ok atunci-trebuia doar sa gandesti. Dar acum trebuie sa iti ‘’vinzi’’ ideea, iar asta nu prea stii cum sa faci… Visul tau e evident cel mai cool, vorbeste de la sine! Sau poate nu, poate inca nu esti pregatit pentru pasul urmator.

  • Ai auzit vreodata de impartirea muncii in functie de competente? Echipa ideala a unui start-up de succes in Silicon Valley e considerata a fi formata dintr-un trio din domenii diferite. Omul tehnic, cu ideea-adica tu. Omul de business-adica cel care te va ajuta sa redactezi planul mai sus amintit si inca un om ‘’de legatura’’. Adica cel care se ocupa de definirea, promovarea produsului.

  • Conform unor studii recente, antreprenorii de startup-uri din Romania muncesc 10 ore pe zi, cu aproximativ 21% mai mult decat angajatii full time. Peste o treime castiga la inceput sub 500 de euro pe luna. Esti sigur ca-ti poti gasi singur cele mai diversificate perspective in acest context?

Concluzie: nu pleca la razboi fara armata pe care te poti sprijini!

-to be continued-