Magic-Johnson.jpg

O legenda sportiva in afaceri

Intotdeauna am avut convingerea ca oamenii de afaceri au un simt al business-ului innascut. Un bun exemplu este legenda NBA, Earvin "Magic" Johnson care, desi s-a afirmat ca sportiv, a stiut sa isi valorifice atuurile, precum tenacitatea, ambitia, disciplina - necesare si in business -, pentru a deveni celebru si in afaceri, si nu doar in Statele Unite, ci si peste tot in lume. Astazi, el conduce un adevarat conglomerat, motiv pentru care presa americana obisnuieste sa il numeasca mogul. 

Mai exact, conglomeratul sau comprima mai multe entitati de afaceri si parteneriate ce includ Canyon Johnson, un fond de 1 miliarde de dolari cu investitii in real estate, Yucaipa Johnson, un fond de private equity de 500 milioane de dolari, ASPIRE, retea de televiziune afro-americana, SodexoMAGIC, Magic Airport Holdings, Best Buy, T.G.I.F. Friday's Restaurant, Inner City Broadcasting Corporation, Detroit Venture Partners, Vibe Holdings. Johnson este si presedintele unei companii multimedia multi-culturala ce gazduieste brandurile Vibe, Uptown, and Soul Train. 

As mentiona doar parteneriatul lui Johnson cu Starbucks in cadrul caruia sustine dezvoltarea comunitatilor urbane, sau faptul ca a reusit sa isi propulseze corporatia, Magic Johnson Enterprises (MJE), pe prima pozitie in topul Urban Brand America. Toatea acestea, il asaza, fara indoiala, alaturi de alte celebritati, oameni de succes, din businessul american, dar si din lume. 

Ceea ce apreciez in mod deosebit la Magic Johnson este capacitatea sa de a conduce afaceri atat de diversificate, in conditiile in care el este si presedinte, si CEO al MJE. Este absolut de admirat tenacitatea lui de a isi construi o emblema de legenda si in business, asa cum a reusit in baschet.  


larrypage.jpg

Afacerile durabile se nasc din viziune

In afaceri, fie detii capitalul necesar pentru a porni sau dezvolta un business, fie gasesti investitori care sa te sustina financiar, fie ai o idee geniala care te imbogateste rapid. In cea din urma categorie intra Larry Page, CEO-ul Google, pe care il admir foarte mult. Oameni asemenea lui, care revolutioneaza in domeniul lor, sunt intotdeauna o inspiratie pentru cei din jur. Desigur, nu toti oamenii de afaceri au idei atat de sclipitoare incat sa schimbe radical fata lucrurilor, asa cum a facut Page inventand motorul de cautare online, dar e clar ca in ziua de azi in orice business este nevoie de inovatie, fie ca vorbim despre o decizie de management, fie de implementarea unei strategii, fie a unui produs nou sau a unui serviciu.  

Pentru a inova, insa, este necesar, cred eu, dincolo de flexibilitate in gandire, sa existe viziune, in sensul dorintei de a aduce ceva nou lumii, care sa fie durabil, sa functioneze peste ani si ani. Ceva care sa reprezinte un alt punct de pornire pentru mintile vizionare viitoare. Exact ca in cazul lui Larry Page care a dat oamenirii primul motorul de cautare si odata cu aceasta o alta treapta de la care vor incepe sa inoveze generatiile urmatoare. Aceasta inseamna, in fond, evolutie.

Bineinteles, deocamdata timpul lui Page nu expirat. Google inca face multi bani. In trimestrul al treilea din 2013, veniturile Google s-au ridicat la aproximativ 15 miliarde de dolari, iar astazi valoarea sa este in jur de 172,399,800,300 dolari. Aceasta cifra confirma inca o data ca Larry Page a fost si este un vizionar si ca a reusit sa isi inscrie afacerea in istorie.  


richard branson

Richard Branson, miliardarul care a inceput de la zero

Nimeni nu stie mai bine decat Richard Branson sa faca afaceri, amuzandu-se in acelasi timp, chiar si acum, la 60 de ani. Si nu a avut dintotdeauna confortul material de azi. Intr-un articol al sau, postat pe site-ul entrepreneur.com, miliardarul englez sustine ca "distractia trebuie sa fie parte esentiala din business".

Nu stiu daca functioneaza in toate situatiile, dar in cazul lui, a mers, iar faptul ca rade tot timpul, il face absolut agreabil. Dar, tot el spune ca nu este suficient sa fii "joker in ambalaj", ci este important sa urmaresti daca "serviciile si produsele pe care le oferi, si care fac oamenii sa rada, te ajuta sa iti gasesti un loc in inimile lor, la fel ca si in minte".

Nu l-am trecut, neaparat, pe Branson pe lista mea de modele in business, pentru aceasta trasatura, ci pentru abnegatia extraordinara de a cladi un business, pe o piata extrem de competitiva, cea a companiilor aeriene. "Cand am infiintat Virgin Atlantic, in 1984, aveam o echipa minunata, o gramada de idei bune pentru a face lucrurile diferit, dar un buget extrem de mic pentru publicitate si un singur avion", povesteste Branson. 

A pornit in afaceri de la nivelul cel mai de jos, ca vanzator de pomi de iarna. Nu a mostenit averea, ca multi altii, ci a cladit-o cu propriile resurse interne si externe, iar astazi detine un adevarat imperiu global, de care a auzit toata lumea. Dar, este renumit, totodata, si pentru deschiderea sa fata de noua generatie de antreprenori, carora nu ezita sa le impartaseasca din vasta sa experienta. Sunt deja bine-cunoscute cele patru P-uri ale sale, people, product, price si promotion, care trebuie urmarite in afaceri. Recomand oricui cartea sa, "Like a virgin: secrets they won't teach you at Business School".


Amancio Ortega

Un model de business predat in scoli

Amancio Ortega, proprietarul Inditex, care detine brand-uri renumite, bine-cunoscute si in Romania, precum Zara, Stradivarius, Pull&Bear sau Bershka, a fost absolut genial in anii' 60. Devenit managerul unui magazin ce se adresa unui numar mic de oameni, dar instariti, din orasul spaniol La Coruna, Ortega a pus in aplicare propria idee inovatoarea de a produce haine de calitate la preturi reduse, distribuite in magazine locale. In urma succesului avut cu acest sistem, isi deschide, la varsta de doar 27 de ani, propria afacere, Confecciones Goa. In '75 inaugureaza primul magazin Zara, iar in '89 detinea deja peste 100 de magazine, in toata Spania. Ortega si-a extins afacerea continuu, inclusiv in afara tarii, mai intai in Portugalia si mai apoi in Franta, SUA, Mexic, Grecia, Belgia, Suedia. Din 2003, Inditex este si pe piata romaneasca. Pe parcursul acestor dezvoltari, Amancio Ortega si-a marit portofoliul cu noi firme de haine: Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho si apoi Zara Home. Reteaua de magazine a crescut in fiecare an, ajungand la peste 5000, in peste 77 de tari.

Secretul succesului sau in afaceri a constat in controlul total asupra lantului de productie si distributie. Produsele ajungeau de pe plansa de desen pe rafturile magazinelor in 2-3 saptamani, de 12 ori mai rapid decat orice alta firma in domeniu. Un produs nu statea pe raft mai mult de patru saptamani, incurajand astfel clientii sa viziteze cat mai des magazinul. Cu ajutorul unui sistem de logistica foarte bine pus la punct de Amancio Ortega, toate datele primite de la magazine erau centralizate, oferind astfel informatii foarte valoroase conducerii. Astfel putea afla in cel mai scurt timp ce produse au succes si care trebuie scoase imediat din circuit.

Modelul de dezvoltare al grupului Inditex este predat, astazi, in multe scoli de bussines. Financial Times plasa compania Inditex - cu peste 92.000 de angajati in intreaga lume - pe locul trei in topul celor mai mari retaileri ai lumii, dupa Wal Mart si Tesco.

Amancio Ortega este cel mai bogat om din Spania, cu o avere in jur de 30 de miliarde de dolari, dar nu atat bogatia il face respectabil, cat modestia si discretia. Desi detine proprietati in multe orase ale lumii, traieste intr-un apartament situat in centrul orasului La Coruna. Nu poarta niciodata cravata, se imbraca in jeansi si camasa, nu a acordat pana in prezent nici un interviu si nu se duce decat foarte rar la evenimente oficiale. Alte domenii in care este implicat Ortega sunt moda, petrol, turism, imobiliare, domeniul bancar si de putin timp este patronul echipei de fotbal Deportivo La Coruna.